Użytkownicy online: 4
  • Mariusz Treliński - "Król Roger" Karol Szymanowski 2xDVD

  • Producent:Narodowy Instytut Audiowizualny
  • Kategoria:FILMY na DVD » muzyczny » Opera , muzyka klasyczna
  • Dostępność: termin realizacji 3-5 dni

Zapis premierowego spektaklu opery Karola Szymanowskiego w reżyserii Mariusza Trelińskiego
Large_krol-roger_okladka


  • Cena: 39,90 zł





dd5

Zapis premierowego spektaklu opery Karola Szymanowskiego w reżyserii Mariusza Trelińskiego

Opera Karola Szymanowskiego pierwotnie miała nosić tytuł Pasterz. Król Roger pojawił się, kiedy kompozytor pracował nad partyturą. Pomysł na operę wiąże się ze spotkaniem Szymanowskiego i jego kuzyna, Jarosława Iwaszkiewicza – ten ostatni napisał do niej libretto. Dzieło łączy w sobie wątki orientalne i antyczne. Akcja rozgrywa się na Sycylii w XII wieku; w Palermo tytułowy król Roger wraz z żoną Roksaną i doradcą Edrisim dowiadują się o zagrożeniu dla Kościoła ze strony założyciela nowej religii – młodego Pasterza. Po doprowadzeniu go przed oblicze króla, Pasterz rzuca czar na Roksanę i dworzan, którzy udają się na wyprawę do kraju wiecznej wolności. Roger rezygnuje z tronu i wyrusza na poszukiwanie żony. Po długiej wędrówce odnajduje ją i Pasterza w jego rzeczywistej postaci – boga Dionizosa.

Karol Szymanowski pisał Króla Rogera ponad sześć lat. Długo. Pierwsze szkice powstały w Elizawetgradzie gdzieś na przełomie 1917 i 1918 roku, w dziwnym i trudnym czasie, kiedy w wojennej i rewolucyjnej pożodze rozpadał się i kruszył świat. Cały świat. W Elizawetgradzie Szymanowski z Iwaszkiewiczem szukali ucieczki. Karol, jak w miłosnej gorączce, opowiada więc młodszemu kuzynowi o Sycylii – ukochanej Arkadii, gdzie można znaleźć upragnioną wolność i szczęście. Wszystko tak bliskie, tak wytęsknione... (…) Warszawska inscenizacjaKróla Rogera, druga po Madame Butterfly praca Trelińskiego i Kudlički w operze, świetnie wpisywała się w czas ich pierwszych operowych poszukiwań. Ten okres «abstrakcji symbolicznej» charakteryzował się poszukiwaniem struktur archetypowych i mitycznych, głębokiego, pierwotnego nurtu narracji; odzieraniem opowiadanych historii z rodzajowości i przyzwyczajeń; konstruowaniem świata pełnego symboli i wiecznych figur, ukrytych znaczeń i tropów, pomiędzy którymi zachodzą bardzo silne napięcia, a co prof. Michał Bristiger nazwał trafnie „polifonią znaków”. Wrocławska inscenizacja Króla Rogera razem z La Bohème, przynależy do drugiego okresu – „realizmu magicznego” – w którym świat przedstawiony nie przestaje nasycać się symbolami i archetypami, ale w którym człowiek przestaje być tylko figurą, alegorią, maską, zyskuje ciało zanurzone w realnym dzisiaj.


Karol Szymanowski, Król Roger, Opera w trzech aktach
Libretto: Jarosław Iwaszkiewicz
Premiera w Operze Wrocławskiej: 28 marca 2007 roku
Wydanie DVD: wrzesień 2007 roku
Kierownictwo muzyczne: Ewa Michnik 
Inscenizacja i reżyseria: Mariusz Treliński 
Dekoracje: Boris Kudlička 
Kostiumy: Wojciech Dziedzic 
Choreografia: Emil Wesołowski 
Reżyseria telewizyjna: Katarzyna Adamik
Reżyseria dźwięku: Andrzej Lipiński
Obsada: Andrzej Dobber (Roger), Aleksandra Buczek (Roksana), Rafał Majzner (Edrisi), Pavlo Tolstoy (Pasterz), Radosław Żukowski (Archiereios), Barbara Bagińska (Diakonissa), Chór i orkiestra Opery Wrocławskiej, Chór kameralny Angelus, Mimowie i statyści

Dźwięk: 5.1

Napisy: EN, PL

Proporcje: 4:3

Format: DVD Video

Region: 2

Ilość płyt: 2

Czas trwania: 111'45''